Ystad Ridklubb
Glädje - Gemenskap - Trygghet - Utveckling

Om klubben

Ystad Ridklubb bildades redan 1927 då Ystad var en stad med ett dragonregemente. Det fanns gott om hästar i stadsbilden.

Genom åren har klubben vuxit och präglats av många eldsjälars arbete. År 2000 flyttade klubben till sin nuvarande adress i Bredasten som ligger strax norr om Ystad Sandskog.

Medlemsantalet är idag cirka 300 stycken. Det är ungefär 75% ungdomar och de flesta är flickor.

På Ystad Ridklubb finns ett ridhus med måtten 100x25 meter, en uteridbana samt två stallar med 22 boxar i vardera stall. Det finns uppstallning för privathästar och ridskolan har ett flertal egna hästar och ponnyer.

Uteridmöjligheterna är goda, och det finns en ridslinga anlagd i Sandskogen. Vi vill påminna om att Allemansrätten samt den lokala ordningsstadgan inte tillåter ridning överallt.

Från måndag till lördag bedrivs det lektionsridning från nybörjarstadier till mer avancerad ridning. Se mer under Ridskola.
Klubben har ett stort antal tävlingsryttare och en väl fungerande handikappridning.

Vår vision

• Att bli en av de ledande ridklubbarna avseende ungdoms-, utbildnings- och tävlingsverksamhet.
• Att kunna utveckla ytterligare en verksamhetsgren - ridturism.

Vår policy

• Sätta medlemmen och hästen i centrum.
• Erbjuda medlemmar i alla åldrar utbildning i hästhållning och ridning byggd på klassisk grund
och med inriktning mot ridsportens tävlingsdiscipliner
• Vara föredömen i hästhållning
• Stimulera barns och ungdomars sociala utveckling