Ystad Ridklubb
Glädje - Gemenskap - Trygghet - Utveckling

Ny på ridskolan?

Ny på Ridskolan?

Har du tagit steget och ska bli ryttare?

Välkommen!

Vilken spännande och fantastisk resa du är på väg att starta.

Vi förstår att allt känns nytt och stort och kanske lite förvirrande.

Det är lugnt - vi finns här och vi har alla varit där du är nu.

Några tips från oss som har gjort det här innan

Kom i tid. Det är skönt att inte behöva känna sig stressad, både som ryttare och för hästens skull. Vi vill ha er på plats minst 20 minuter innan lektionen börjar, tidigare än så ger mer tid och det är bara bra. Kan man mot förmodan inte komma någon lektion så uppskattar vi om ni meddelar ”Ej tillgänglig” i SportAdmin-appen så att vi kan planera hur hästarna går sina lektioner.

Säkerheten är viktig. Hjälm och väst vid all hantering med häst tills ni är 12 år. Alltid hjälm vid all ridning & hästhantering. Vi rekommenderar säkerhetsväst även i fortsättningen, men har som krav att man har det vid all hoppning tills man har fyllt 18 år.

Var bekväm. Ha sköna byxor, gärna stretchiga men inte i ett för halt material. Det är bra om innansöm inte är för grov. Det är skönt om tröjan kan andas och det är bra om man kan ta av sig ett lager om man blir varm. De flesta jackor och tröjor har huva, men går den att ta av är det bra för att minimera risken att fastna. Handskar kan vara skönt, både för kyla och för greppet i tyglarna. Skor ska gå upp över fotknöl samt ha en liten klack och det fungerar även fint med gummistövel med klack. Har man ridskor, istället för ridstövlar, kan det vara skönt att ha shortchaps på sig. Säkerhetsväst ska alltid ligga närmast kroppen, så helst inte över jackan, för bästa skydd.

Lär känna alla hästar. De är alla olika i både utseende, storlek, stallet och i ridning, men de alla ger oss både glädje, roliga stunder och framförallt utveckling. Normalt sett har man en häst i fyra lektioner innan man byter, men man får räkna med att det ibland kan ske byten plötsligt, om det händer oförutsedda situationer för hästar eller elever som gör att vi behöver ändra i hästlistan, så det är viktigt att alltid ha som rutin att kolla hästlistan det första ni gör när ni kommer. Den hänger i stallet, halvvägs in i stallet på whiteboard-tavlan. Möt alla hästar med en positiv attityd och öppenhet, hästarna möter oss varje dag med nyfikna ögon, en mjuk mule och ibland ett glatt gnäggande.

Under terminens gång rider vi både inomhus och utomhus, men även i skog och runt sommarhagar. All miljöridning ger utveckling för ryttaren inom olika områden, så det finns ingen ridning som är ”onödig”. Dessutom behöver våra hästar få gå på olika underlag och befinna sig olika miljöer för att både hålla länge men också tycka att det är roligt.

Lär er hästarnas utrustning - ryktborstar, täcken, sadel, träns, benskydd med mera. Vad det är för något, när det ska användas, hur och varför. Har ni en stund över kan man putsa sin hästs utrustning eller hjälpa till i stallet och lära sig mer. Ta med er all den kunskap ni har och fortsätt lära och utvecklas. Man blir aldrig fullärd med hästar! Hjälp finns alltid att få, men man lär sig genom att prova och möta olika situationer och hästar.

All utrustning finns i sadelkammaren. Där hänger allting tydligt med hästarnas namn, det är viktigt att man alltid hänger tillbaka grejerna på rätt plats. Hästarna har egna ryktpåsar, blanda inte borstarna med varandra. Benskydden ligger i lådor i sadelkammaren, där hästarnas namn står på de lådor med de benskydd som gäller. Kolla listan på dörren på insidan av sadelkammaren, där står vilka hästar som ska ha benskydd och när.

Inför lektion: Fånga hästen, ta på grimma och bind fast den i boxen. Ta av eventuellt täcke, rykta ordentligt och länge. Ta på benskydd om hästen ska ha det samt sadel och träns. Spänn sadelgjord, anpassa stiglädren efter sin längd. Se till att man själv har på sig hjälm och väst. Man kan spänna sadelgjorden lite i stallet och resten innan man sitter upp. Då hinner också hästen vänja sig vid den.

Efter lektion: Se till att stigläderna läggs upp på sadeln så de inte riskerar att fastna någonstans på vägen. Ta in hästen i boxen, ta av träns och på med grimma och bind fast den. Ta av sadel och benskydd och häng tillbaka. Tvätta rent bettet ordentligt i vasken och häng tillbaka tränset. Rykta hästen och ta på eventuellt täcke om den ska ha det.

Viktigaste av allt: HA KUL! Det här är det bästa som finns. Njut av stunden i stallet och ha kul med din häst och dina kompisar! Missa inte alla övriga aktiviteter som händer på klubben, både ridklubbens och YRUS. Allt från aktiviteter utan häst, till läger, hoppning, dressyr med mera.

Välkomna till oss på Ystad Ridklubb!

Våra vänner