Ystad Ridklubb
Glädje - Gemenskap - Trygghet - Utveckling

Regler för ridning på anläggning

Välkommen till Ystad Ridklubb! Vi är en förening som är anknutna till Svenska Ridsportförbundet. Här gäller följande:

- För att få rida på anläggning ska man vara medlem på Ystad Ridklubb samt ha giltigt anläggningskort.

- Ryttare/ medlem som missbrukar sitt förtroende kommer att kontaktas av styrelsen.

- Knacka innan ni går in, knacka även på ridhusport innan den öppnas.

- Meddela andra ridande innan ni har tänkt att gå ut.

- Godkänd hjälm ska bäras vid ALL hantering av häst.

- Eventuella medhjälpare/ syskon/ föräldrar hänvisas till läktaren av säkerhetsskäl. Är man under 18 år och vistas i manegen ska man bära hjälm.

- Gödsel plockas upp direkt. Gäller alla ryttare.

- Arrangemang bokade av ridskolan/ föreningen äger företräde.

- Vid påtagning/ avtagning av kläder och/ eller täcke ska detta ske i hörnet vid krokarna eller vid mitten.

- Högerregeln gäller vid möte.

- Skritt sker innanför spåret.

- Ryttare på volt lämnar företräde för ryttare på spåret.

- Hinder får förekomma i ridhuset om halva ridhuset är ledigt. Man ansvarar själv för bortplockning.

- Longering ska undvikas i mesta möjliga mån. Se till att inte stå på samma ställe och ska bara ske under ordnade former.

Vad gäller för er med egen häst som vistas på anläggningen

- Att hästen är vaccinerad enligt TR

- Att ni följer hästägarförsäkran enligt TR

- Att ni inte kommer med er häst till anläggningen om:

- Den uppvisar symtom

- Varit i kontakt med annan häst som uppvisat symtom de senaste 21 dagarna

- Det anlänt ny häst till ert stall de senaste 21 dagarna. Vissa smittor uppvisar inte symtom. En häst kan bära på smitta utan att den själv uppvisar symtom.

Ystad ridklubb – en ideell förening

Vi är tacksamma och blir jätteglada om fler medlemmar engagerade sig i vår fina ridklubb.

Prata med styrelsen eller personalen för trevliga ideella uppdrag – all hjälps behövs!

Alla frivilliga insatser är välkomna!

Våra vänner